23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kraft Foods vinst upp 80 procent

Kraft Foods vinst för 2002 ökade till 3,4 miljarder dollar (drygt 29 miljarder kronor). Det var en ökning med 80,3 procent jämfört med 2001.

Vinsten per aktie steg med 67,5 procent jämfört med 2001, till 1,96 dollar (knappt 17 kronor/aktie). Några direkta jämförelser med föregående år kan inte göras på grund av ändrade redovisningsprinciper.

Under samma period ökade försäljningen med 6,7 procent 2002 (1,7 procent rensat från inflation) till 29,7 miljarder dollar (cirka 255 miljarder kronor).

För nästa år väntar sig koncernen en volymtillväxt på omkring tre procent.

Kraft Food är USA:s största livsmedelstillverkarna, och en av de verkligt stora i världen vid sidan av Nestlé, Unilver och Danone. Gevalia och Marabou är två varumärken med svenskt ursprung som ägs av Kraft Foods. Oboy, Philadelphia och Estrella är andra kända märken i de svenska livsmedelsdiskarna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08