23948sdkhjf

Kvinnan bakom Icas succéreklam

När hon får frågan vad filmerna har betytt för Ica svarar hon utan tvekan: stolthet.

JÄRVA Icas reklamfilmer hyllas av både tv-tittarna och reklambranschen. Sedan starten i december 2001 har 55 avsnitt med butikschefen Stig och hans medarbetare visats. Kvinnan bakom succén är Icas marknadsdirektör Ingrid Jonasson Blank. Det första hon gjorde när hon tillträdde jobbet för två år sedan var att byta reklambyrå.

– Vi insåg att vi attitydmässigt inte hade uppnått det vi ville med den kommunikation vi tidigare haft. Då började vi titta på olika reklambyråer och King var den som tog Ica till sitt hjärta på ett positivt sätt.

Förutom att det haglat priser och utmärkelser över filmerna, bland annat det prestigefyllda Guldägget, utsågs hon i höstas av tidningen Resumé till Årets reklamköpare. – Det är ett erkännande åt alla som har jobbat med filmerna, vilket är otroligt roligt.

Men det bästa priset är alla positiva reaktioner från kunder som ringer. Nyligen visades ett avsnitt där Stig uppvaktar Sonja. Därefter hörde tittare av sig till Ica sedan de noterat att Stig hade en vigselring. – De undrade om Ica uppmuntrar till otrohet. Det finns ett engagemang som är väldigt positivt. De här personerna är folkkära.

Ica har inte utökat reklambudgeten för att producera filmerna, som hon lovar kommer att fortsätta åtminstone under det här året. När hon får frågan vad filmerna har betytt för Ica svarar hon utan tvekan: stolthet.

Hur mycket de har bidragit till att stärka försäljningen vet hon inte. – Vi har haft ett fantastiskt bra försäljningsår och det beror bland annat på att vi har rustat butiker, tydliggjort våra profiler, jobbat med prisnivåerna och våra egna märkesvaror och lanserat nya finansiella tjänster på Ica-korten. På toppen tror jag att reklamen kan skapa en attitydförändring på lång sikt.

Ingrid Jonasson Blank svarar rappt på frågorna, ofta i kombination med ett stort skratt. Svaren tycks sitta i ryggmärgen på henne, vilket inte är så märkligt om man betänker att hon har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt Ica.

Hon blev klar civilekonom i Göteborg som 23-åring 1985 och började året därpå som trainee inom Ica. – Jag ville jobba med snabbrörliga konsumtionsvaror, varor som berör och det händer saker med. Och så ville jag in på ett traineeprogram eftersom jag inte hade så mycket arbetslivserfarenhet.

Hon har haft ett tiotal tjänster inom koncernen – bland annat som inköpare, produktchef, varugruppschef, försäljnings- ansvarig och chef för egna märkesvaror. Som marknadsdirektör basar hon över en 170 personer stark marknadsavdelning.

Reklamfilmerna tar bara en liten del av hennes arbetstid i anspråk. – Det handlar mycket om att vara bollplank åt chefer för de olika avdelningarna. Och att prata i telefon och delta i möten. Hon jobbar mer än heltid och hinner även med styrelseuppdrag i Cancerfonden, Annonsörsföreningen och Ica-banken. – När man har ett roligt och kreativt arbete kan man jobba hur mycket som helst. Så det är tur att man har sina barn – man måste hem.

Barnen Max, åtta år och Hedda, fem år, har hon med Anders, ekonomichef på Hennes & Mauritz. Det går att kombinera jobb och barn, försäkrar hon, trots att båda jobbar mycket.

– Vi delar på hämtning och lämning, och så har vi hjälp. Vi försöker se till att någon av oss alltid är hemma på kvällen.

PERSONLIGT OM //Ingrid Jonasson Blank Aktuell: marknadsdirektör Ica Handlarnas AB Bakgrund: civilekonom 1985, trainee Ica 1986, sedan olika jobb inom Ica. Född: i Vimmerby 1962 Bostad: villa i Täby Familj: maken Anders, Max 8 år, Hedda 5 år Fritid: barnens fritidsintressen, resor – gärna Italien och USA, skidor Favoritmat: italienskt Middag i går: vegetarisk wok Skulle vilja äta middag med: min man. "Vi har inte varit hemma samtidigt sedan december".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062