23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatt nedgång för McDonald’s

McDonald’s rapporterar den 14:e månaden med fallande försäljning i enheter som varit öppna i minst ett år. I USA noterades dock en ökning för första gången sedan februari 2002.

Enligt analytiker tydde uppgången på 1,3 procent i jämförbara enheter att konsumenter gillar McDonald’s nya salladsmeny, som började att säljas i mars. Den annonskampanj för salladen som startade i april bådar också gott för att försäljningssiffrorna i maj kan bli ännu bättre, skriver Financial Times.



Enligt tidningen föll hela koncernens försäljning i april med 0,8 procent i jämförbara restauranger, vilket är mindre än den nedgång på 3,7 procent som noterades i mars. Nedgången i april var mindre än några analytiker hade väntat.



I Europa föll försäljningen med 2,3 procent och i Asien-Stillahavsregionen var nedgången hela 6,9 procent.



Räknat på samtliga enheter ökade försäljningen med 8 procent till 3,6 miljarder, vilket delvis är en effekt av att dollarn är svag mot euron och det brittiska pundet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094