23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

God konkurrens i livsmedelssektorn

Livsmedelsbranschen i Sverige har den näst bästa konkurrensen av alla branscher med betyget 3,4 av 5 möjliga. Endast beklädnadsbranschen är bättre med betyget 4,0. Sämst är hälso- och sjukvårdsbranschen, visar rapporten Svenskt Konkurrensindex som har tagits fram av Svenskt Näringsliv.

Enligt organisationen är det första gången som det relativa konkurrenstrycket mätts för åtta konsumentnära branscher i Sverige.



Den unika metoden gör det möjligt att år för år följa hur konkurrensen utvecklas i olika delar av samhällsekonomin, såväl i näringslivet som i den offentliga sektorn, skriver Svenskt Näringsliv i ett pressmeddelande på onsdagen.



I valet av vilka områden som studerats har den direkta kund- och konsumentnyttan varit det främsta urvalskriteriet.- Vi har försökt mäta konkurrenstrycket i olika branscher relativt varandra. Metoden gör att man kan spåra brister i konkurrensen tillbaka till deras källa. Syfte har varit att konstruera ett praktiskt verktyg för att mäta konkurrenstrycket, inom och mellan olika branscher eller sektorer i Sverige, säger Olof Erixon, ansvarig projektledare vid Svenskt Näringsliv.I det första Svenskt Konkurrensindex har åtta branscher studerats. Dessa har fått betyg mellan 2,4 (hälso- och sjukvård) och 4,0 (beklädnad) på en femgradig skala. Rankningen är följande:1. Beklädnadsbranschen: 4,02. Livsmedelsbranschen: 3,43. Telekombranschen: 3,34. Hotell, camping och restaurang: 3,15. Byggbranschen: 3,06. Transportbranschen: 2,97. Vård- och omsorgsbranschen: 2,88. Hälso- och sjukvårdsbranschen: 2,4

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079