23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stora problem för japansk handel

Den japanska dagligvaruhandeln fortsätter att brottas med problem. Enligt kedjebutikernas egen organisation föll medlemsföretagens försäljning i jämförbara butiker med 2,4 procent under april 2003 jämfört med samma månad i fjol. Det är tionde månaden i rad som försäljningen sjunker, enligt M+M Retail Planet.

Det är framförallt försäljningen av hushållsartiklar som minskat kraftigt, medan livsmedelsförsäljningen steg med 0,8 procent.



De japanska kedjeföretagens egen organisation, Japan Chain Store Association, har 102 medlemsföretag som driver sammanlagt 8 798 butiker över hela Japan.



Japan brottas med svåra ekonomiska problem. Ekonomin är för femte året i rad deflatorisk, det vill säga priser och löner sjunker, vilket gör att konsumenterna blir försiktigare. Medan arbetslösheten stiger är också många japaner oroliga för att förlora arbetet, skriver M+M Retail Planet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142