Påskmånaden april innebar den starkaste ökningen hittills under innevarande år för detaljhandeln, mätt i både löpande och fasta priser/kalenderkorrigerad. Räknat på båda sätten var ökningen 5,2 procent jämfört med samma månad föregående år, skriver HUI och SCB i ett pressmeddelande som fortsätter:
Den av påsken gynnade dagligvaruhandeln uppvisade en mycket stark tillväxt. Branschen ökade med 12,0 procent jämfört med april månad föregående år, mätt i löpande priser.
Detaljhandelsindex visar också att sällanköpsvaruhandeln, som har ett negativt förhållande till påsken, redovisade ett svagt negativt resultat för månaden – minus 0,6 procent, mätt i löpande priser.
Denna åtskillnad i den inbördes förändringstakten mellan de båda huvudbranscherna var högst förväntad. Detta beror på att påsken årligen ambulerar mellan mars och april vilket ger en stor effekt på omsättningens förändringstakt, i varsin riktning för sällan- respektive dagligvaruhandeln, skriver HUI/SCB.
I mars månad, innevarande år, var följaktligen ökningstaktsförhållandet det omvända med en starkare löpande tillväxt för sällanköpsvaruhandeln, konstaterar HUI/SCB.
Med den starka påskeffekten kan den kalenderkorrigerade utvecklingen vara av extra stort intresse.
Kalendereffekten i april månad var negativ för dagligvaruhandeln (minus 4 procent) och positiv för sällanköpsvaruhandeln (plus 2,9 procent). Dagligvaruhandelns utveckling mätt i fasta priser och kalenderkorrigerad var 7,1 procent medan sällanköpsvaruhandeln, räknat på samma sätt, uppvisade en tillväxt på 3,5 procent.
Priserna ökade enligt branschprisindex, BPI, under april månad med 0,4 procent i dagligvaruhandeln medan de minskade inom sällanköpsvaruhandeln med 1 procent.
Ackumulerat årets fyra första månader ökade detaljhandelns omsättning med 3,4 procent, mätt i löpande priser och med 4,0 procent mätt i fasta priser och kalenderkorrigerad.
Dagligvaruhandeln upp 7,1 procent
Omsättningen i dagligvaruhandeln, mätt i fasta priser och kalenderkorrigerad, ökade med 7,1 procent i april. Sällanköpsvaruhandeln, räknat på samma sätt, uppvisade en tillväxt på 3,5 procent, enligt Detaljhandelsindex från Handelns utredningsinstitut, HUI, och Statistiska centralbyrån, SCB.