23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kraftig växt för ekologiskt i Schweiz

Marknadsledande Coop Schweiz räknar med att försäljningen av ekologiska produkter kommer att stå för 20 procent av omsättningen i slutet av decenniet.

Produkter i den schweiziska kooperationens egna varumärken Naturaplan, Naturaline, Oecoplan och Cooperacion/Max Havelaar, säljer för närvarande för sammanlagt 1,2 miljarder schweizerfranc per år, vilket motsvarar knappt 7 miljarder svenska kronor.

Coop Schweiz meddelar samtidigt att man skapar en fond, Fonds Coop Naturaplan, som aktivt ska arbeta för att skydda hotade naturmiljöer och finansiera annat miljöarbete.

Enligt M+M Retail Planet ska Coop Schweiz bidra med 10 miljoner schweizerfranc eller drygt 55 miljoner kronor till fonden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03