23948sdkhjf

Skånskt gurkkrig i EG-domstolen

EG-domstolen kan få avgöra det segslitna skånska gurkkriget. Frågan gäller om Björnekulla och andra tillverkare har rätt att använda varumärket Bostongurka. Procordia anser att man sedan två decennier har exklusiv rätt till varumärket.

Just nu pågår striden i Svea hovrätt. Båda sidorna har bombarderat domstolen med skrivelser och undersökningar som stödjer de egna linjerna. Björnekulla anser att när kunden i korvkiosken frågar efter Bostongurka är man bara ute efter gurkmix och inte ett specifikt varumärke, och att kundernas uppfattning ska vara avgörande.

Procordia å sin sida hävdar att det är hur handelns befattningshavare uppfattar varumärket som bestämmer vad som är ett varumärke eller ett allmänt uttryck.

Nu ska EG-domstolen lämna ett så kallat förhandsbesked, och i väntan på beslutet råder tillfällig vapenvila i Svea hovrätt. Det är inte säkert att EG-domstolens åsikt avgör hur hovrätten dömer, men Björnekullas styrelseordförande säger till Fri Köpenskap att det nog ligger i farans riktning.

Enligt Björnekulla har Italiens regering i ett yttrande stött företagets åsikt. Liksom företaget anser man att det är kunderna som avgör när ett varumärke är degenererats, det vill säga förvandlats till ett allmänt uttryck som betecknar exempelvis en gurkmix. Sveriges regering stödjer dock Procorida, och Englands regering samt EG-kommissionen anser att både kundernas och handelns upfattning ska tas med i bedömningen.

Upplagt för fortsatt gurkkrig, alltså!

Vespa och jacuzzi är exempel på varumärken som anses ha förvandlats till ett allmänt uttryck för en produktgrupp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078