23948sdkhjf

Kunderna säger nej till mer EMV

Handeln går i otakt med sina kunder i synen på egna märkesvaror, EMV. 66 procent av handlare och butikschefer vill ha fler EMV-produkter i butikerna. Bland konsumenter tycker en stor majoritet, 62 procent, att det redan nu är tillräckligt med EMV.

Det visar en undersökning som Sifo har gjort i maj, på uppdrag av Fri Köpenskap. Samma frågor ställdes till 150 köpmän och butikschefer inom Ica, KF och Axfood samt till 1 000 slumpvis utvalda svenskar.

66 procent av handlarna ansåg att det borde finnas fler EMV-produkter i butikerna. 28 procent ansåg att det var bra som det är i dag medan 5 procent ville ha färre EMV.

Handlarna och butikscheferna gav likartade svar på frågan om EMV ska ges mer utrymme i butikerna: 64 procent anser att EMV bör ges mer utrymme, 9 procent vill att de ska ha mindre utrymme och 27 procent tycker att det är bra som det är i dag.

Bland kunderna finns skillnader, beroende på ålder, kön och yrke. De yngre var något mer positiva till EMV än de äldre. Egna företagare och boende i södra Sverige var mest negativa.

Men endast 23 procent av kunderna vill ha fler EMV-produkter. 9 procent vill ha färre medan 62 anser att det är bra som det är i dag. 6 procent var tveksamma.

Av kunderna är det bara 17 procent som vill att EMV-produkterna ska ges större utrymme. 9 procent anser att de ska ha mindre utrymme och 68 procent tycker att det är bra som det är i dag medan 6 procent var tveksamma.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062