23948sdkhjf

"Kooperationen i djup kris"

Kooperationens ekonomiska kris är djupare än vad de officiella siffrorna anger. I fjol tvingades KF låna pengar av föreningarna, för att hålla bankerna stågen. Bytet till det gemensamma varumärket Coop kostade hela 450 miljoner kronor, uppger Svenska Dagbladet.

– Kooperationens framtid hänger på medlemmarnas inlåning i Med Mera-kortet och på Sparkassan. Skulle medlemmarna plocka ut pengarna skulle KF direkt hamna i en akut likviditetskris, säger en person med god insyn i kooperationens ekonomi enligt tidningen.I mitten av 1990-talet lånade KF pengar från konsumentföreningarna ute i landet för att lösa de då akuta finansiella problemen. I fjol tvingades KF gå ut på en ny lånerunda, allt för att hålla bankerna stången. Enligt årsredovisningen bidrog föreningarna med 182 miljoner kronor.

– Det var nödvändigt för att klara KF:s åtaganden gentemot bankerna. Föreningarna äger KF och om inte ägarna ställer upp, ställer inte bankerna upp. De har ett struptag på KF, säger en källa enligt Svenska Dagbladet.

Att det är kris kan även en annan källa bekräfta, uppger tidningen.

– KF:s ekonomi är under isen. Förr eller senare brakar det, säger personen enligt SvD.Svd skriver att KF har förlorat en miljard kronor de senaste två åren.

Trots detta har man lagt ut minst 40 miljoner kronor på generösa fallskärmar till en rad före detta chefer. Ett annat projekt som dränerat organisationen är Coop Bank, som hittills kostat kooperationen 300 miljoner kronor, skriver Svenska Dagbladet.

Tidningen uppger också att bytet till det gemensamma varumärket Coop, hösten 2001, blev betydligt dyrare än planerat. Enligt de officiella uppgifterna skulle hela bytet, inklusive reklamkampanjer, kosta 100 miljoner. Men slutnotan landade i stället på hela 450 miljoner kronor.

[Se även relaterad artikel här intill].

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097