23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Inte imponerad av Lidl

Antonia Ax:son Johnson, huvudägare till Axfood, är inte imponerad av tyska lågprisjätten Lidl. Men hon ser deras etablering i Sverige som en utmaning .

Det sade hon vid ett seminarium som LO i går anordnade i Visby. Hon var inbjuden för att tala hur det är att driva företag i Sverige.

Antonia Ax:son Johnson berättade att hon besökt en Lidl-butik i Helsingfors.

- Lidl har ungefär 1000 produkter och i stort sett allt är egna märken som konsumenten inte känner till. När butikerna öppnade sjönk priserna i affärerna i närområdet men nu har de stabiliserats.

Det stora problemet för butikerna i Sverige är dock inte Lidl utan det faktum att svenskarna har allt mindre pengar att handla för, menade hon.

- Det är svårt att tänka sig en fattigare medelklass än i Sverige. Och när konsumenterna har en kärv privatekonomi prioriterar de priset.

Enligt Antonia Ax:son Johnson fanns det tidigare en grupp på 20 procent av konsumenterna som var beredda att betala mer för goda produkter. Idag har den gruppen minskat.

Källa: Dagens Nyheter

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02