23948sdkhjf

”Euron gagnar livsmedelsföretag”

Agneta Dreber, VD för bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, anser att ett ja till euron skulle gagna de svenska livsmedelsföretagen.

– Ett ja skulle ge ännu bättre förutsättningar för livsmedelsexport och fler företag skulle bli intresserade av att exportera. Vi tror att ett nej skulle göra att handelshindret som framför allt handlar om valutaförändringar består, vilket i sin tur gör att vi kommer i ett sämre läge i förhållande till våra konkurrenter i andra euroländer, säger hon till Dagens Industri.

Sedan Sveriges inträde i EU 1995 har den svenska livsmedelsexporten ökat med 157 procent, från 10 till 27 miljarder kronor.

– Den svenska livsmedelsexporten var år 2002 större än exporten av lastbilar och pappersmassa tillsammans. Vi har fått nya marknader dels genom EU-inträdet men också genom att vi har blivit bättre på att förädla importerade råvaror som vi sedan exporterar, så vi använder inte bara råvaror som kommer ifrån det svenska jordbruket, säger hon till DI.

Under samma period har importen av livsmedel ökat från 31 miljarder till 51 miljarder.

Den största exportprodukten är Absolut Vodka. Gevalias kaffe är en annan stor svensk exportprodukt, den exporteras mycket till USA. Santa Marias texmexmat exporteras till EU-området. Dessutom exporteras Abba Seafoods fisk- och skaldjursprodukter, skorpor, frysta grönsaker, såser, soppor och buljonger med mera.

Livsmedelsföretagen organiserar 1 000 svenska livsmedelsföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066