23948sdkhjf

Västkustbor ratar frysta kräftor

Västkustborna nobbar de frysta kräftorna. Stockholmare, gotlänningar och skåningar däremot sörplar gärna i sig frysta kräftor från butik. I Norrland fångar man förmodligen kräftorna i större utsträckning själv, precis som smålänningarna.

Den slutsatsen drar Axfood efter att ha granskat försäljningen i sina butiker.

Förr var det otänkbart att äta kräftor före den officiella premiärdagen en vecka in i augusti. Men Axfoods statistik visar att de senaste tre åren har fem procent av försäljningen av kräftor skett redan i juli. 65 procent av kräftorna säljs i augusti och cirka 20 procent av kräftorna säljs i september. Resten av året går försäljningen trögt, förutom en mindre topp till jul och nyår.

– Det går att se regionala skillnader i svenskarnas köpbeteende av kräftor i butik. De lokala skillnaderna är relativt konstanta från år till år och förklaras till viss del av tillgången på kräftor från lokala fiskevatten. Det är också intressant att se skillnaden av bröd och lagrad ost på svenskarnas bord under den här perioden, säger Kenneth Wall, informationschef Axfood AB, i ett pressmeddelande.

Lagrade ostar når sin absoluta försäljningstopp till kräftpremiären och är speciellt populärt i Norrland och Skåne.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047