23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lågprishandel avtar i Europa

Lågpriskedjorna tar täten i livsmedelsbranschen. Det banar också väg för butikernas egna billigare varumärken, skriver marknadsundersökningsföretaget ACNielsen i rapporten Nordic Grocery Insight Report.

Samtidigt konstaterar ACNielsen att lågprisdetaljisterna tappat mark i Europa. I synnerhet är det soft discount-konceptet som är på nedgång. Utvecklingen är mest anmärkningsvärd på den tyska marknaden där hard discount och soft discount har en marknadsandel på 23,1 respektive 9,5 procent.

I Norge, där soft discount utgör 46,3 procent av den totala marknaden, förutspås hard discount däremot en ökning.

Enligt rapporten är det inte liktydigt med en viss social tillhörighet att handla i lågprisaffärer. Tyska undersökningar visar att höginkomsttagare och personer över 50 är överrepresenterade i lågprisaffärer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01