23948sdkhjf

Axfood satsar etniskt

Axfood lanserar i dagarna ett etniskt sortiment i elva testbutiker. Vinbladsdolmar från Grekland, kycklingpastej från Kroatien och rosvatten från Mellanöstern är några exempel på varor som ska säljas och som har valts ut med hjälp av invandrargrossister.

Det nya sortimentet ska först testas i tre Willys-butiker i Malmö och Stockholm. Sedan blir det dags för fyra Hemköp och tre Axfood Snabbgross.

När testerna är klara ska det reviderade sortimentet lanseras i alla Axfood-butiker, och det rör sig om enbart importerade produkter med originalspråket på förpackningarna.

Målgruppen är de cirka 1,8 miljoner svenskar som är födda utomlands eller har minst en utländsk förälder. Samtidigt ökar de övriga svenskarnas intresse för etnisk mat, konstaterar Axfood i ett pressmeddelande.

Tanken är att produkterna ska finnas i särskilda hyllor, bland annat för att de ska bli lätta att hitta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078