23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Störst vill bli ännu större 2004

Världens största dagligvarukedja, Wal-Mart, kommer att fortsätta sin aggressiva expansion under 2004, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Allt som allt ökar dagligvarugiganten butiksytorna med omkring 8 procent eller drygt 15 miljoner kvadratmeter. Företagets vd Lee Scott räknar också med att aktieägarna under 2004 kan förvänta sig en avkasting på mellan 13-15 procent. Han upprepar även tidigare prognoser om en förtjänst på mellan 0,45-0,47 dollar per aktie under tredje kvartalet i år.

I USA planerar Wal-Mart att under 2004 öppna mellan 50 och 55 lågprisbutiker och 220-230 nya Supercenters.

Wal-Mart kommer även att bygga omkring 25-30 nya Neighborhood Market och 35-40 Sams club.

Utomlands handlar det om att bygga 130-140 butiker på existerande marknader plus 3 distributionscenters för sällanköpsvaror och 2 nya lager.

Sista augusti 2003 fanns 1 494 Wal-Mart-butiker, 1 386 Supercenters, 532 Sams clubs och 56 Neigborhood Markets i USA. Utöver det driver Wal-Mart 11 butiker i Argentina, 24 i Brasilien, 214 i Kanada, 29 i Kina, 92 i Tyskland, 15 i Mexico, 52 i Puerto Rico samt 261 butiker i Storbritannien.

Wal-Mart äger också 36 procent av den japanska dagligvarujätten Seiyu som driver 400 butiker och har option på att öka ägandet upp till 66,7 procent.

Koncernen har 1,1 miljon anställda i USA och omkring 300 000 i andra världsdelar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096|instance-web01