23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Livsmedelsexport ökade 7 procent

Den svenska livsmedelsexporten ökade förra året med 7 procent till 27 miljarder kronor.

- Exportörerna har blivit bättre på att marknadsföra och sälja sina produkter, säger Karin Bengtson, handläggare på Jordbruksverket, till Dagens Industris nätupplaga.

Choklad, kakor och färdiga maträtter är produkter som svenska företag lyckas bra med att sälja utomlands. Dessutom är exportsuccén Absolut Vodka fortfarande en viktig exportprodukt.

Mycket av de livsmedel som Sverige exporterar är typisk industrilandsmat, som exempelvis tacotillbehör och fryst färdigmat. I utvecklingsländer är råvaruexporten större, skriver Di.se.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web02