23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konsumentkritik mot Lidl

Sveriges konsumentråd är starkt kritiskt till dagligvarukedjan Lidls totala avsaknad på produkter som är miljömärkta. KF, som äger Coop Sverige, är en av medlemsorganisationerna bakom Konsumentrådet.

Inte ett enda miljömärke går att uppbringa i butiken i Bålsta, skriver Konsumentrådet i en rapport efter ett besök i denna nyöppnade Lidl-butik.

Priset är viktigt, men det är inte allt, skriver Konsumentrådet enligt Dagens Nyheter.

Rådet kritiserar även att Lidls sortiment nästan enbart består av egna varumärken, EMV.

Det skulle vara olyckligt om Lidl skulle konkurrera ut butiker som har större mångfald i sitt sortiment, skriver Konsumentrådet.

På vissa av Lidls produkter står det tillverkat i EU vilket är en alldeles för vid definition, hävdar rådet. Andra produkter har en text där det står tillverkat i Tyskland för Lidl utan att man anger råvarans ursprungsland, vilket Konsumentrådet anser vara urusel märkning.

Bakom Konsumentrådet står en rad intresseorganisationer, bland andra Kooperativa Förbundet, KF, som har stora ekonomiska intressen i svensk dagligvaruhandel via sitt ägande av Coop Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02