23948sdkhjf

Få handlar ofta i finländska Lidl

Lidl i Finland har en stor bas av kunder som besöker butikerna sporadiskt. Däremot är det få hushåll som regelbundet handlar i den tyska kedjan. Det skriver papperstidningen Fri Köpenskap i fredagens utgåva.

När Lidl öppnade i Finland i augusti förra året hade kedjan tio butiker. I dag är antalet uppe i 42 och väntas till årsskiftet ha stigit till cirka 50.

Undersökningsföretaget AC Nielsen konstaterar att fram till juli i år har mer än 40 procent av de finländska hushållen besökt Lidl minst en gång, men endast 18 procent av hushållen har gjort det fler än fem gånger.

Kedjan är rikstäckande i Finland och har en marknadsandel på cirka 2,5 procent, en andel som är betydligt större inom vissa kategorier. Konkurrenterna, det vill säga butiker i samma upptagningsområde, tappade 5-10 procent av sin försäljning. Öl, läsk, juice och konfektyr är de varugrupper där Lidls konkurrenter har tappat mest, skriver Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062