När Lidl öppnade i Finland i augusti förra året hade kedjan tio butiker. I dag är antalet uppe i 42 och väntas till årsskiftet ha stigit till cirka 50.
Undersökningsföretaget AC Nielsen konstaterar att fram till juli i år har mer än 40 procent av de finländska hushållen besökt Lidl minst en gång, men endast 18 procent av hushållen har gjort det fler än fem gånger.
Kedjan är rikstäckande i Finland och har en marknadsandel på cirka 2,5 procent, en andel som är betydligt större inom vissa kategorier. Konkurrenterna, det vill säga butiker i samma upptagningsområde, tappade 5-10 procent av sin försäljning. Öl, läsk, juice och konfektyr är de varugrupper där Lidls konkurrenter har tappat mest, skriver Fri Köpenskap.
Få handlar ofta i finländska Lidl
Lidl i Finland har en stor bas av kunder som besöker butikerna sporadiskt. Däremot är det få hushåll som regelbundet handlar i den tyska kedjan. Det skriver papperstidningen Fri Köpenskap i fredagens utgåva.