23948sdkhjf

Skånemejerier satsar på livsstilsvaror

Skånemejerier satsar allt mer på så kallade livsstilsprodukter snarare än traditionella mejerivaror. Enligt företagets vd Rolf Bjerndell kommer deras andel mjölk, ost och enklare yoghurtsorter att minska.

– I dag utgör den 60 procent av vår produktion. Om fem år tror jag andelen har krympt till kanske 25 procent, säger han i en intervju i Dagens Industri.

Skånemejerier gjorde ett vägval 1971, breddade sig från den rena mjölkdistributionen och satsade på juicer. Nästa drag var hälsoinriktning med varumärket Proviva.

Skånemejerier går nu vidare med att utveckla hälsosammare livsmedel.

– Vi har minskat fettet och jobbar på att också minska sockret i våra produkter. Ett annat spår är hälsa för personer under 30 år, vilket i den gruppen betyder utseende. Men vi kommer inte att ge oss in i kosmetikbranschen, säger Rolf Bjerndell till DI.

Skånemejerier drivs som en ekonomisk förening ägd av 900 mjölkbönder, och väntas omsätta 2,7 miljarder kronor i år. Vinsten beräknas bli kring 25 miljoner kronor.

– Hur hög den slutligen blir beror på avräkningspriset för mjölken, säger Rolf Bjerndell till DI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078