23948sdkhjf

Kundkort granskas på nytt

Datainspektionen har inlett en ny granskning av hur butikskedjorna använder poäng- och kundkort. Detta undersöktes senast 1997.

- Det verkar som att saker och ting har ändrats. Den tekniska utvecklingen har gått framåt och kanske har också kundernas tolerans för registrering ökat, säger Catharina Fernquist, jurist vid Datainspektionen, till Svenska Dagbladet.

Ica hör till de kedjor som har inlett försök med inköpsbaserad reklam, som bygger på information om inköpsvanor som samlats in med hjälp av Ica-kortet . I början av året skickade man ut specialerbjudanden till 10 000 kunder som tidigare köpt en viss mängd blöjor.

- Vi går sakta framåt, och ska göra fler tester innan vi går in i den nya världen. Men blöjerbjudandet var väldigt uppskattat, säger Torbjörn Norberg, marknadsansvarig på Ica Kort, till tidningen.

På Åhléns används informationen från kundkorten regelbundet inom marknadsföringen, men företaget säljer den inte vidare.

- Vi har en stark förståelse för kundens behov av integritet, säger Eva Näsling, ansvarig för Åhléns-klubben, till SvD.

Även Lindex har börjat att använda inköpsdata för att skicka ut riktad reklam till kunerna. Det första erbjudandet gick till kunder som handlat från Generous-sortimentet, det vill säga kläder i större storlekar.

Per Ström, it konsult och författare till boken Övervakad, varnar för de långsiktiga konsekvenserna av registreringen, och pekar på att inköpsdata hamnar i fel händer.

- På längre sikt är det inte alls ett omöjligt scenario att försäkringsbolag köper information om till exempel matvanor, säger han till Svenska Dagbladet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093