23948sdkhjf

Utländskt ägande ökar i handeln

Utlandsägandet inom detaljhandeln exploderar. Samtidigt som många svenska kedjor stöter på patrull utanför gränserna, har antalet utländska handelsföretag i Sverige tredubblats de senaste fem åren, skriver Svenska Dagbladet.

1990 fanns det 71 utlandsägda företag inom detaljhandeln i Sverige. I dag finns det 312 stycken, och den största tillväxten har skett sedan år 2000. Mellan 2001 och 2002 ökade antalet anställda med 7 procent till 19 449, enligt ITPS, Institutet för tillväxtpolitiska studier.- Det är en jättetrend att handeln internationaliseras, allra tydligast är det inom dagligvaruhandeln. Lidl har spritt sig över hela Europa, och finns nu i Sverige. Carrefour har etablerat sig i ett 20-tal länder, och är på väg till Norge, säger Fredrik Bergström, vd för HUI, Handelns Utredningsinstitut, till Svenska Dagbladet.

I sin nya bok Handeln är där kunderna är resonerar han kring den strukturomvandling som pågår inom handeln. Kedjeaktörernas starka varumärken och stordriftsfördelar leder till att de tar allt mer av marknaden.

Enligt Bergström är det en av förklaringarna till att utländska kedjor som Lidl, Zara, Bauhaus, K-Rauta, Dressman och Silvan lyckas i Sverige.

Fredrik Bergström tycker utvecklingen i grunden är positiv, eftersom de utländska aktörerna sätter en press på de inhemska att förbättra sig.

- Faktisk eller potentiell konkurrens fungerar som ett slags blåslampa. Men många klarar inte konkurrensen, flaggskepsbutiker i city pressar upp hyrorna, och det kan bli svårt för den lilla handlaren att hänga med och nå lönsamhet, säger han till SvD..

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062