23948sdkhjf

Kraftigt vinstlyft i Delhaize

Belgiska dagligvarugruppen Delhaize, rapporterar en vinstökning till 53,5 miljoner euro, drygt 480 miljoner kronor, för årets tredje kvartal.

Motsvarande siffra i fjol var 23,8 miljoner euro, vilket motsvarar knappt 215 miljoner kronor. Vinstlyftet förklaras främst med bättre rörelsemarginaler i Belgien och USA.

Enligt ett pressmeddelande minskade försäljningen med 7 procent till 4,7 miljarder euro, drygt 40 miljarder kronor. Nedgången förklaras framförallt med en svagare USA-dollar. Men den organiska försäljningstillväxten var 2,6 procent jämfört med 2,0 för tredje kvartalet i fjol.

Enligt ett pressmeddelande beror ökningen främst på bättre försäljning i kedjorna Food Lion och Kash n Karry samt fortsatt stark försäljning Hannaford. I amerikanska butiker som varit öppna i minst ett år var tillväxten 1,0 procent.

Delhaize har de flesta butikerna och den övervägande delen av försäljningen i USA. Omsättningen i Belgien är omkring en tredjedel av den amerikanska. Delhaize driver även butiker i södra Europa och Asien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062