23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tesco ökade med 17,5 procent

Tesco, som är marknadsetta bland dagligvarukedjorna i Storbritannien, rapporterar att försäljningen under 14 veckor fram till 15 november steg med 17,5 procent.

Företaget lyckades med alla delar i strategin: att öka inom den växande non-food marknaden, vara innovativ inom servicesektorn och växa snabbare utomlands än de ledande konkurrenterna.



I Storbritannien steg försäljningen med 14,6 procent, och i butiker som varit öppna i minst ett år med 6,9 procent. Ökningen beror bland annat på en stark efterfrågan på lågpriskläder, ett område som växte med 34 procent.



Tescos försäljning var bättre än analytiker hade väntat sig, skriver Planet Retail. De hade förutspått en ökning på mellan 4 och 6,9 procent.



Utanför Storbritannien ökade försäljningen med 31 procent. I slutet av 2003 kommer Tesco att driva 189 stormarknader utomlands, vilket är en ökning med 37 enheter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125