23948sdkhjf

Svenska brödvanor kartlagda

Personer över 50 år, höginkomsthushåll, landsbygdsboende och norrlänningar äter mer knäckebröd än andra. Det framgår av en undersökning som AC Nielsen gjort för Fri Köpenskap.

Klart är att konsumenterna lägger stor vikt vid butikernas brödavdelningar. På frågan vilken betydelse bra sortiment av bröd och kakor har, svarar nämligen 74 procent stor eller avgörande betydelse. Det betyder att brödavdelningens kvalitet tillmäts ungefär samma betydelse som att butiken håller generellt låga priser.

- Brödsortimentet är viktigast för 30-39-åringarna, men även i åldersgruppen 40-59 år är betydelsen av utbudet stort. För låginkomsttagarna betyder dock utbudet av bröd mindre än för andra, förklarar Sara Lundell, konsult på AC Nielsen.

Undersökningen bekräftar den gängse uppfattningen av knäckebrödsbältets geografiska utbredning, nämligen den del av Sverige som ligger norr om norra Mälardalen.

62 procent av de som bor i Nordsverige och 51 procent av de som bor i mellersta Sverige äter knäckebröd dagligen. Endast 26 procent av de boende i Sydsverige uppger detta.

Det visar sig också att 48 procent av de landsbygdsboende, jämfört med 35 procent av de som bor i Stockholmsregionen, äter knäckebröd varje dag. Kvinnorna äter knäckebröd oftare än männen.

I åldersgruppen 50 år eller mer äter drygt 80 procent knäckebröd flera gånger i veckan vilket kan jämföras med 51 procent av 20-29-åringarna.

Grovt matbröd har sina främsta anhängare bland dem som är 60 år och äldre. Där äter 28 procent grovt bröd dagligen. Endast 18 procent av dem som är yngre än 29 år äter det lika ofta.

Också här finns regionala skillnader. 16 procent i Nordsverige mot 26 procent i Sydsverige äter grovt bröd dagligen.

- Höginkomsttagarna äter också grovt bröd mer frekvent än andra, påpekar Sara Lundell.

Vitt matbröd – exempelvis franska, italienskt bröd och baguette – favoriseras av 15 – 19-åringar och i viss mån 30 – 49-åringar.Aptiten på mjuka kakor som sockerkaka och rulltårta, varierar påtagligt. De mest hängivna sockerkaksätarna är 70 år eller äldre, finns i låginkomsthushåll och bland dem som bor på landet.

Men de största kakmonstren när det gäller färdigförpackade småkakor finner man i gruppen 15-19 år. 28 procent äter småkakor minst en gång i veckan, vilket kan jämföras med 13 procent av 50-69-åringarna.

Du kan läsa betydligt mer och bröd i veckans utgåva av Butikens Värld, som distribueras tillsammans med papperutgåvan av Fri Köpenskap som kommer ut i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078