23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dom kan ge konkurrens i kylen

Så kallade exklusivitetsavtal, där en leverantör förbjuder andra tillverkare att ha produkter i deras egna butiksfrysar eller kylar, kan vara olagliga.

I Sverige blir frågan aktuell under förvintern då Marknadsdomstolen väntas ge besked i ett fall som gäller snus, skriver Fri Köpenskap i fredagens pappersutgåva.

Det är ett färskt utslag från EU:s Förstainstansrätt som har fått företagsjurister och konkurrensmyndigheter över hela Europa att börja fundera över vad som egentligen gäller. Målet handlade om Unileverägda Van Den Bergh Foods, som är den största glasstillverkaren på Irland.

Förstainstansrätten ansåg att exklusivitetsavtalet strider mot EU:s lagstiftning, vilket även Kommissionen har gjort. Följden blir att Van Den Bergh Foods inte kan förbjuda butiker att stoppa ner konkurrerande glassmärken i frysarna, trots att de ägs av glassjätten själv.

Gustavus, som ägs av irländska Gallaher och driver ett snarlikt mål mot snusjätten Swedish Match i Marknadsdomstolen, är försiktig i kommentarerna.

- Domen är inte ointressant, men vi måste studera den närmare. Dessutom vill vi inte på något sätt föregripa Marknadsdomstolens prövning, säger företagets informationsdirektör Thomas Skoglund.

Läs hela artikeln i papperstidningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01