Förra veckan sålde Coop till exempel 8 000 DVD-spelare för 399 norska kronor styck. Vanligtvis kostar de 1 000 kronor. Samtidigt talas det om att Prix ska sälja hemdatorer som är flera tusen kronor billigare än i de vanliga elektronikkedjorna.
- Ett av våra viktigaste vapen mot Lidl är försäljning av stora partier av elektroniska artiklar till starkt reducerade priser, säger Haakon Ødegård, informationschef i Coop till VG.
Det Coop gör nu, och Lidls etablering i Norge någon gång före nästa sommar, kommer att revolutionera dagligvaruhandeln i Norge, säger forskningschef Per Gunnar Rasmussen vid Varehandelens Høyskole, till VG.
Han tror att andra lågprisbutiker som Rema och Rimi kommer att följa Coops exempel.
Norska Coop utmanar Lidl
Coop i Norge rustar inför kriget mot Lidl, som är på väg att etablera sig även i i Norge. Vapnet är låga priser på elektronikvaror och fortsatt satsning på egna märkesvaror, EMV, skriver Verdens Gang.