23948sdkhjf

Norska Coop utmanar Lidl

Coop i Norge rustar inför kriget mot Lidl, som är på väg att etablera sig även i i Norge. Vapnet är låga priser på elektronikvaror och fortsatt satsning på egna märkesvaror, EMV, skriver Verdens Gang.

Förra veckan sålde Coop till exempel 8 000 DVD-spelare för 399 norska kronor styck. Vanligtvis kostar de 1 000 kronor. Samtidigt talas det om att Prix ska sälja hemdatorer som är flera tusen kronor billigare än i de vanliga elektronikkedjorna.

- Ett av våra viktigaste vapen mot Lidl är försäljning av stora partier av elektroniska artiklar till starkt reducerade priser, säger Haakon Ødegård, informationschef i Coop till VG.

Det Coop gör nu, och Lidls etablering i Norge någon gång före nästa sommar, kommer att revolutionera dagligvaruhandeln i Norge, säger forskningschef Per Gunnar Rasmussen vid Varehandelens Høyskole, till VG.

Han tror att andra lågprisbutiker som Rema och Rimi kommer att följa Coops exempel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063