23948sdkhjf

Kesko testar lågpriskoncept

Finländska dagligvarukedjan Kesko Livs tänker under våren testa ett nytt lågpriskoncept i olika delar av Finland. Syftet är att förbättra K-gruppens konkurrenskraft.

Kesko Livs ökade under 2003 omsättningen med 3,8 procent till 3 766 miljoner euro, jämfört med 2002. Samtidigt sjönk rörelsevinsten med 6,9 procent till 56,3 miljoner euro.

I sitt bokslut konstaterar Kesko att tillväxten inom den finländska dagligvaruhandeln försvagades under 2003. Orsaken var den allt hårdare priskonkurrensen samt den ökade andelen av handelns egna märkesvaror, EMV.

Kesko Livs lyckades betydligt bättre i Baltikum än i hemlandet, där ökade omsättningen 38,2 procent.

I år beräknas matmarknaden i Finland växa med 0,5 procent och med 5 procent i Baltikum. Kesko Livs förväntar sig att både rörelsevinsten och omsättningen stiger i år jämfört med 2003.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157