23948sdkhjf

Godisjätte siktar på förvärv

Konfektyrföretaget Cloetta Fazers tillväxt i Sverige, Finland samt Östersjöområdet ska ske både organiskt och genom förvärv eller samgåenden.

På önskelistan finns bland annat marknadsledaren Toms i Danmark, där Cloetta Fazer hade ett tungt fjolår bland annat på grund av prispress från tyska leverantörer. Intressant är även Nidar, som är näst störst i Norge, samt marknadsledaren Kalev i Estland, där Cloetta Fazer är näst störst.

- Vi har en stor kassa, men utmaningen är att få företag att sälja till oss. Vi vill komma över bolag ellervarumärken som kan ge en förbättrad marknadsposition, sade Cloetta Fazers koncernchef Karsten Slottevid en press- och analytikerträff på måndagen.

På den svenska och finländska marknaden kan Cloetta Fazer i stället för att förvärva företag tänka sigatt köpa starka varumärken inom andra segment, exempelvis halstabletter.

För att bemöta konkurrensen på marknaden har företaget som strategi att satsa på de starka varumärkena, som Dumle, och rensa bort sådana produkter som inte går så bra.

- Någon gång i år kommer vi till exempel testa att lansera Dumleglass, berättade Karsten Slotte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094