23948sdkhjf

Axfoodanalys: "Vinn eller försvinn"

Nu har livsmedelsbolaget Axfood byggt om alla Matex- och Exetbutiker till Willys. Lågprissatsningen blir bolagets vinn eller försvinn, skriver Dagens Industri i en analys.

DI konstaterar att Willys omsättning ökade med 26 procent förra året, vilket innebar att Willys drog in en tredjedel av hela koncernens försäljning. "Med gemensam Willysflagg blir det lättare att hålla den positiva trenden vid liv. Kunderna blir mer bekanta med varumärket och Axfood kan på ett mer effektivt sätt anta utmaningen från tyska Lidl som rycker fram på den svenska matmarknaden i allt snabbare takt", skriver DI och fortsätter:"Men låga priser förutsätter stora volymer och således hög tillväxt. Glädjande därför att Willys under våren öppnar nya butiker i Bro och Rissne. Därefter står Lidingö på tur. Det verkar som att Axfood har läst in sig ordentligt på prispressarens strategiska knep".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062