23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

"Oriflame måste bli en framgång"

Börsintroduktionen av kosmetikaföretaget Oriflame måste bli framgångsrik, anser Christian Salamon, som ansvarar för introduktionen på huvudägaren Industri Kapital, enligt Dagens Industri.

- Det är viktigt för oss och för hela kapitalmarknaden i Stockholm, säger han till DI.

På plussidan finns Oriflames starka tillväxt och kassaflöden, och på minussidan hamnar främst det negativa egna kapitalet.

- Vi är medvetna om att det är något man måste förklara. Men det är svårare att förstå för en bred allmänhet än för en institutionell placerare. Och 97-98 procent av köparna är institutioner, säger Christian Salamon till tidningen.

Salamon säger till DI att i sådana här utköpsaffärer kan man välja att skapa godwill och därmed öka det egna kapitalet, eller som i Oriflames fall, att inte göra det vilket ger ett lägre eget kapital.

- För oss spelar det ingen roll så länge man har en balansräkning som ser vettig ut i ett låneperspektiv. Det är den reella verksamhetens kassaflöden som är det viktiga.

Oriflames omsättning 2002 var 544 miljoner euro, drygt 5 miljarder kronor. Rörelelseresultatet var 105,8 mijoner euro och vinsten efter skatt 74,4 miljoner euro.

Oriflame startade verksamheten i Sverige 1967 och finns i dag i 54 länder. Företaget arbetar med direktförsäljning och har i dag 1,4 miljoner säljkonsulenter, varav cirka 13 000 i Sverige. Koncernen har drygt 3 400 anställda.

Oriflame har omkring 600 produkter i sortimentet inom hudvård, kroppsvård, dofter och make-up. I år planeras en lansering av 140 nya produkter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092|