23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lidl och obundna ökade mest

Lidl och övriga dagligvarubutiker i Finland som inte hör till någon kedja ökade sin försäljning mest i fjol.

Butikernas marknadsandel växte med en dryg procentenhet till 13 procent, visar siffror som analysföretaget A.C. Nielsen publicerade på måndagen, skriver Jakobstads Tidning.

Marknadsandelen för Lidl, som har sammanlagt 50 butiker, är dock alltjämt endast 1,8 procent. K-gruppen är fortfarande störst med en andel på 35,8 procent. Dess andel sjönk med 0,2 procentenheter jämfört med år 2002.S-gruppen, vars försäljning hölls på samma nivå, är näst störst med en andel på drygt 31 procent.

Tradekas försäljning krympte med 0,1 procentenheter till 9,7 procent, Spar Finlands försäljning sjönk med 0,7 procentenheter till 7,4 procent och Elantos andel sjönk med 0,1 procentenheter till 3 procent, skriver tidningen som citerar Finska Notisbyrån, FNB.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04