23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Handeln säger ja till WWF-krav

En rad svenska och utländska detaljhandelskedjor samt livsmedelskoncerner sluter upp bakom Världsnaturfondens, WWF:s, krav på uthålligt producerad palmolja. I dag utgör medför produktionen att tropiska regnskogar i Sydostasien skövlas.

Mer än 200 företag och intressegrupper från sexton länder deltog i fjol i de rundabordssamtal som WWF ordnade. Resultatet blev ett upprop till stöd för en uthålligt producerad palmolja som nyligen undertecknats av ett 30-tal företag.

Svenska företag på listan är Axfood, Body Shop, Cloetta Fazer, Coop, Ica, Karlshamns, Santa Maria och Unilever Bestfoods.

Palmolja finns i konsumtionsvaror som margarin och matolja, men också i glass, godis, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. EU svarar för knappt 20 procent av världsimporten. Den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de drivande orsakerna bakom regnskogsskövlingen i Sydostasien

- Att rädda tropikskogarna är en kapplöpning med tiden. Företagens beslut att även ställa ekologiska och sociala krav är ett stort steg framåt. Målet är att vi i framtiden kan äta mat, sminka oss eller köpa möbler utan att värdefulla tropikskogar hotas, säger WWFs generalsekreterare Lars Kristoferson enligt ett pressmeddelande.

- Dialog med handeln och industri och engagemang från konsumenter spelar en viktig roll i det fortsatta arbetet, säger Lena Tham, ansvarig för företagskontakter på WWF.

Nästa steg i arbetet är att sätta upp kritierier för uthållig produktion av palmolja. Det gäller bland annat krav om att undanta värdefulla skogar och ställa krav på markanvändning – och landskapsplanering

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01