23948sdkhjf

April, april... det var inte sant

Nej, Lidl ska inte börja direktsända sina styrelsemöten som en dokusåpa i svensk tv. Nyhetensom Fri Köpenskap publicerade i går var, som de flesta läsare också listade ut, ett aprilskämt.

Dagens Industris uppgift om att statsminister Göran Persson (s) vill införa en kaffeskatt på 15 öre koppen för att kunna ta bort förmögenhetsskatten var också en luring.

Det var väl heller inte så många som trodde på den nyhet som i går kom via ett pressmeddelande från Livsmedelssverige. Där uppgavs att forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet har utvecklat en metod som gör att man direkt på tomater och gurkor genetiskt kan framkalla reklamtexter som Ekologiskt odlat från Coop.

Traditionen med aprilskämt har 300 år på nacken, och den svenska affärspressen har hängt på. Men under årets alla andra dagar styrs nyhetsvärderingen på Fri Köpenskap uteslutande av att allt vi skriver om ska vara sant, relevant och intressant. Läsarna ska kunna lita på att det som står i tidningen stämmer, och om det smyger sig in felaktigheter ska vi vara generösa med att publicera rättelser.

Men den första april kan man inte vara helt säker. Det gäller även norska medier. Norska Aftenposten försökte slå i sina läsare att landets hälsovårdsmyndigheter planerar att operera in elektroniska ID-kort under huden på folk för att bättre ta reda på deras vårdbehov.

Enligt Aftenposten skulle initiativet på sikt gälla alla patienter i Norge för att myndigheterna skulle få en överblick av hur landets sjukvårdsresurser utnyttjas.

Skämtet var så framgångsrikt att vid lunchtid hade 8 500 personer läst det på tidningens hemsida. Det stora intresset blockerade under en tid hemsidan. Över 2 000 personer klickade också på en länk som sades vara till för dem som ville delta i projektet, skriver Tidningarnas Telegrambyrå, en nyhetsbyrå som man brukar kunna lita på i vått och torrt. Även den första april...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063