23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Coop X-tra slår ut Änglamark

Coops nya lågprismärke Coop X-tra har kannibaliserat på Änglamark så att märket nu har försvunnit från säljtoppen. Coop har på årsbasis tappat kring 30 miljoner kronor i försäljningen av egna varumärken inom tvättmedel, skriver nyhetsbrevet Indikat.

Enligt AC Nielsens senaste mätning har Coops egna varumärke Coop X-tra tagit 2,2 procent av tvättmedelsmarknaden sedan det ersatte Blåvitt i början av året.



Det innebär en försäljning på 9 miljoner för X-tra det senaste halvåret. Under motsvarande period föregående år sålde Änglamark och Blåvitt tvättmedel för sammanlagt 25 miljoner kronor, vilket betyder att Coop på årsbais har förlorat omkring 30 miljoner i försäljning av egna varumärken inom tvättmedel.



De tvättmedel som säljer bäst i Sverige är, i tur och ordning, Via, Ariel, Ajax, Skona, Grumme, Eldorado, Neutral, Coop X-tra, Nopa och Persil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.085