Sparhandlarna kommer att erbjudas att få driva Hemköpsbutiker som franchisetagare, men Axfood står för ombyggnadskostnaderna.
Målet är att även att handlarna i Vivo Stockholm ska gå över till den nya kedjan och bli franchistegare i Hemköp.
Konverteringen startar i oktober 2004 och beräknas vara klar vid utgången av 2005. Efter tre år beräknas synergivinsten uppgå till mellan 60 och 80 miljoner kronor per år.
- Vi samlar nu tre varumärken -- Hemköp, Billhälls och Spar -- under ett och samma namn. Det ger oss bättre möjligheter till tillväxt och utveckling, säger Axfoods vd och koncernchef Mats Jansson i en kommentar.
Jansson ser det som en styrka att omkring hälften av Hemköpsbutikerna kommer att drivas av enskilda handlare.
- Det är ett utmärkt sätt att kombinera kedjedriftens fördelar med entreprenörskapets drivkraft, säger Mats Jansson.
Hemköp och Spar slås ihop
Axfoods ska slå samman Hemköp- och Sparkedjan. Namnet Spar försvinner liksom Billhälls. De senare är helägda av Axfood och ingår redan i Hemköps organisation. Den nya kedjan får cirka 200 butiker med en sammanlagd omsättning på cirka 10 miljarder kronor per år.