På den nordiska marknaden ökade försäljningen med 4 procent till 2 816 Mkr, medan försäljningen utanför Norden minskade som en följd av nedläggningen av det polska dotterbolaget.
– Vi har gjort stora marknadsinvesteringar i våra prioriterade
varumärken, vilket är mycket viktigt för att möta ökad konkurrens och
prispress. Omflyttningar i produktionen har kortsiktigt medfört ökade
kostnader, säger koncernchefen Karsten Slotte i en kommentar. På sikt kommer dessa marknadsinvesteringar och produktionsomflyttningar att betala sig.
De viktigaste varumärkena hade en stark utveckling under året. Till exempel ökade försäljningen av Kexchoklad i Sverige med 18 procent.
Lägre vinst för Cloetta Fazer
Godisföretaget Cloetta Fazer redovisar ett resultat efter finansnetto på 333 miljoner kronor för 2005. Föregående år blev vinsten 396 miljoner kronor. Nettoomsättningen uppgick till 3 071 miljoner kronor, jämfört med 3 024 miljoner under 2004.