Det är flera kunder som värjer sig när Fri Köpenskaps fotograf lyfter
kameran i Lidlbutiken på Sveavägen i Stockholm. Och några ser nogsamt
till att packa ned varorna i en medhavd kasse med mer prestigefull
logga på än Lidls grälla röd-blå-gula.
Men väldigt många är glada för att tyska lågpriskedjan Lidl
har kommit till innerstan. Det kan Madeleine Nielsen konstatera. Hon är
chef i butiken vid Sveavägen och har arbetat i kedjan sedan starten
2003.
– Många kunder säger spontant att de gillar butiken för att den har så
mycket att erbjuda. Vi säljer mycket bananer till studenter! Jättemånga från Handels har
varit här inne och frågat efter kvälls- och helgjobb, säger hon.
Lidl har under sina snart fyra år på marknaden anpassat sig alltmer
till svenska köpvanor och fler produkter i hyllorna är numera välkända
varumärken som Coca-Cola, Fanta, Findus och Ramlösa.
Läs hela reportaget från Lidl i veckans pappersutgåva av Fri Köpenskap.
Text: Gunilla Franck-Leppäkoski
Foto: Maj-Britt Rehnström