Christina Möller,
fd provkökschef,
Coop
Butiken och krogen spelar olika roller i våra liv, men gemensamt
är att de förser oss med det livets goda, som vi kräver ett par tre
gånger om dagen, nämligen mat. Kulturskillnaderna mellan branscherna är
stora. En gång i tiden var restaurangen en lyx som bara ett fåtal hade
tillgång till. Butiken var däremot något vardagligt som tillhörde
hushållet. Det var tjänstefolket och kvinnorna som handlade.
Restaurangbranschen hade dock ingen högre status. Krögare och kock var inga yrken att skryta med, medan handlare och butiksbiträde stod högre i rang.
I dag är verkligheten en annan. Kockarna har gjort en
häpnadsväckande klassresa. Krogen har blivit allas vardagsrum och maten
ett fritidsintresse. Kockarna är våra nya idoler och superstjärnor. En
utveckling som inte har kommit butiken till del. Butiksjobbet har gått
motsatt väg.
För oss konsumenter är däremot butiken och krogen två likvärdiga
möjligheter att få oss en bit mat. Därför borde en dialog mellan krogar
och butiker vara intressant. Man kan fråga sig vad de har att lära sig
av varandra.
Nyligen korades Årets Kock. Under stor mediabevakning och med
hejaklackarna i full gång skapades mat som granskades med lupp.
Segraren blev som vanligt tokglad och fick en rejäl vitamininjektion i
sin karriär.
Jag blir varje år imponerad av de tävlandes råvarukunskap och
förmågan att nästan utan betänketid förvandla en råvarukorg till
nyskapande anrättningar presenterade med stilistisk noggrannhet. Liksom
hygienen och professionalismen i råvaruhanteringen.
Hur kan denna yrkesstolthet, råvarukunskap och trendmedvetenhet
föras över till butikslivet? Kan matarbetet i butik bli lika medialt
och påhejat som krogarnas? Kan råvarukorgen förvandlas till
säljaktiviteter och skulle presentationen på tallriken kunna bli en
måltidsexponering i färskvarudisken?
Samtidigt har kockarna mycket att lära av butiksfolket i
förmågan att möta kunden. Att ständigt arbeta inför öppen ridå, men
kunderna runt om kring sig. Kundkontakten är butikens starka sida,
medan mången kock gärna undviker alltför personliga gästrelationer. Det
finns inget uppnäst och elitistiskt i butiken. Här är vardagen ständigt
närvarande och den vanliga maten är lag. I butiken säljs inget för
inbördes beundran.
Tänk om vi kunde hitta möjligheter att föra ett organiserat
samtal med olika aktörer i matens vardagsarbete. Från olika branscher
och med olika perspektiv. Jag tror det skulle tillföra alla parter
mycket.
Alldeles säkert skulle det bli ännu trevligare att gå på krogen och leda till ännu fler goda middagstips i butikens diskar.