Allt från städmaskiner, kundvagnstruckar till betalsystem
och kylplattor som möjliggör säljaktiviteter på frukt och grönt visas upp.
- Mer utställare än tidigare och mer tryck, var de spontana
kommentarerna från de första besökarna.
Lars-Erik Sjöberg från Exact i butik var en de utställare
som hade många besök i montern där han visade det senaste på kundvagnsfronten. Han känner att
vagnarna ligger i tiden.
-_ Ti –Tidigare var det med kundvagnar som med bilar – Sverige
hade Europas äldsta vagnpark. Men nu har det svängt. Efter år då
investeringar i kyla, returautomater och
belysning kommit högst upp på butikernas prioriteringar verkar det vara vår tur, säger han.
Och för de intresserade upprepade han det bästa
säljargumentet – kundvagnen är det första du möter vid ditt besök i butiken, den
följer med dig hela vägen och blir oftast också det sista intrycket av affärenn.
Bärkassarna blir allt mer exklusiva. Det handlar
då inte om de plastvarianterna som dagligvarubutikerna säljer till
kunderna utan
de som används av företag för att marknadsföra produkterna. I dag blir
de allt
mer given del av event, produktlanseringar och mässor.
Mariella Zallbo Lundgren från Yrkesprodukter berättar att
kravet idag är att de ska hålla riktigt länge. Vissa av dem blir mer av väskor
än kassar.
I Fri Köpenskaps egen monter får besökarna arbeta på ackord.
För här har alla chansen att bli mässans verkliga gitarrgud. Med hjälp av en
TV-skärm, sinnrikt dataprogram och gitarrer modell mindre går det att bevisa
både taktkänsla och fingerfärdighet. Efter en något trög start har allt fler vågat sig fram.
Om du ska på mässan i eftermiddag eller i morgon, besök oss
i monter G:13 och G:15 och rocka loss.
Text: Lasse Thulin