– Vi ser en stor potential för Ramlösa stilla, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg Sverige.
För tillfället växer marknaden för stilla vatten med 25 procent om året
i Sverige, men trots det står det bara för fyra procent av den totala
marknaden för buteljerat vatten. I Danmark och Norge svarar det stilla
vattnet för 40 procent.
Carlsbergs förhoppning är att det stilla vattnet på tre år ska nå en
andel på 15 procent i Sverige. Om åtta år år beräknas vattenmarknaden vara större än läskmarknaden.
Förra året ökade vattenmarknaden 15 procent, medan läsk och öl växte
marginellt. Svenskarna drack 220 miljoner liter buteljerat vatten till
ett värde av runt en miljard kronor. På 20 åren har
konsumtionen av buteljerat vatten tredubblats till cirka 25 liter per
svensk och år.
– Hälsotrenden fortsätter och i dag vill 60 procent av
konsumenterna ha ett hälsosamt dryckesalternativ. Vi rör oss också
mycket mer ute och vill dricka här och nu. Allt detta gör att
konsumtionen av buteljerat vatten ökar från år till år, säger
Christina Hellbom markands- och försäljningsdirektör för Ramlösa.