23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hallå…Catharina Grundström på Maxi i Kalmar

Det blåser upp till strejk och din butik finns på listan bland butiker som ska tas ut. Hur ser du på situationen?

– Det känns jättetråkigt för oss men i realiteten tror inte jag att det



blir någon strejk. Handels och Svensk Handel har ju ett avtal som de



egentligen är överens om.



Ska du ha öppet eller måste du stänga om det blir strejk?



– Jag måste stänga, det är helt klart.



Hur hanterar du varusituationen?



– Vi måste jobba till 110 procent och jobba på som om det vore en



vanlig skärtorsdag och det innebär att vi laddar för det också. Vi vet



ju inte om strejken blir av den kan ju bli avblåst natten mellan onsdag



och torsdag och då måste vi stå redo. Om det så bara skulle bli en dags



strejk så får vi slänga väldigt mycket varor. Det blir katastrof.



Hur skulle en strejk slå mot din butik ekonomiskt?



– Det skulle vara ett fruktansvärt slag mot oss. Skärtorsdagen är en av



våra största försäljningsdagar på året. Jag har inga exakta siffror men



vi räknar med att sälja för ungefär två miljoner en sådan dag. Annars



ligger försäljningen en vanlig torsdag runt miljonen.



Får du någon ekonomisk kompensation för det du förlorar om det blir strejk?



– Det hoppas jag att vi får på något sätt men vi har inte haft någon



träff om det ännu. Men det går ju aldrig att kompensera oss fullt ut



när vi skulle ha haft butiken full av kunder. Om det blir strejk får



jag stå här och hänvisa kunderna till Coop Forum och en sådan situation



känns för mig ofattbar.



Har du talat med din personal om saken?



– Ja, vissa har jag pratat med och de tycker förstås att det är hemskt



tråkigt. De som hör av sig spontant vet ju vad det skulle innebära



konkret i förlängningen. Det innebär ju inte bara försämrad ekonomi



utan också många förlorade kunder.



Vad säger du till kunderna?



– Jag försöker vara positiv och säger att jag inte tror att det ska bli någon strejk.



Camilla Myrsten

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095