23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ica lägger krut på kundkontakterna

Enligt Icas senaste undersökning av antalet förfrågningar från kunder är det cirka 9000 kunder per månad som hör av sig för att ställa frågor. För att kunna använda frågandet konstruktivt registreras alla frågor i en kundbank.

Det ska vara enkelt för kunderna att få information och 6000 kunder per



månad ringer in sin fråga medan 3000 kunder mailar. När en fråga kommer



in registreras den, samt alla uppgifter om kunden, i ett särskilt



formulär som sedan placeras in under en viss rubrik. På det viset



skapar Ica sin egen statistik och när nya spörsmål kommer upp kan man



gå till arkivet för att se hur det har sett ut historiskt.



– På Ica ingår det i vår vision att alltid lyssna på kunden och alltid



lyssna på deras behov, sade Marie Hjelmar som är chef för Icas



kundkontakter och föreläste på Konsumentkraftdagen den 28 mars i



Stockholm. Men ica är ingen jolle som är lätt att vända utan snarare en



pråm.



Varje månad rapporteras all statistik kring frågandet till Icas



styrelse och om det är minst en fråga som rör liv och hälsa så agerar



styrelsen direkt.



Flest frågor fick Ica när atmosfären kring köttfärsen förnyades.



Kundkontakten blev nedringd av oroliga konsumenter som tyckte att



färsen såg ut som maskar. Ica ändrade atmosfären och utvecklade



utrustningen och försäljningen steg direkt, enlig Marie Hjelmar.



Text: Camilla Myrsten



BREAKING
{{ article.headline }}
0.073