23948sdkhjf

Hallå…Manfred Blomström på Sibylla

Sibylla förknippas med korv och hamburgare. Nu satsar ni på ett nytt alternativ på menyn, en laxburgare. Varför gör ni det?

– Det är för att vi märker en efterfrågan från våra kunder. Vi vill

tillfredställa flera målgrupper och därför breddar vi vår meny. Ofta är

det så att pappan i en familj vill ha hamburgare och mamman vill ha

korv men tonårsdottern vill ha ett vegetariskt alternativ eller fisk.

Fastfood är bara en serveringsform men vi vill erbjuda det som kunden

vill ha och vi inspireras av den allmäna debatten som innebär mångfald

på menyn. Vi har gjort undersökningar som visar att kunderna är

positiva till kyckling och fisk .Eftersom kunden kan välja mellan

sallad, mos och strips samt mellan mörkt eller ljust bröd så blir

portionen väldigt flexibel.


Hur stor är marknaden?


– Jag vet inte här och nu men vi ser att värdena har ökat från noll

till ganska höga siffror initialt. Det är inte mätbart ännu men 98

procent av kunderna vill fortfarande ha en traditionell hamburgare. Det är

bara ett par procent som är intresserade av fisk, kyckling eller

vegetariskt. Men marknaden växer så vi ser verkligen en framtid i det

här.


När är produkten introducerad i Sibyllas alla gatukök i landet?


– Nu under våren ska den finnas hos alla, räknar jag med.


Har ni fler nya produkter på gång?


– Vi introducerar också en kycklingburgare och tillsammans med

fiskindustrin tittar vi på andra fiskalternativ. Laxburgaren

innehåller också sej som inte är en utrotningshotad fisk. Vi

experimenterar också med paneringen och ska minska den med tio procent

vi har märkt att trenden går mot mindre panering och det passar bättre

för våra stekbord.


Gillar du själv laxburgare?


– Ja, jag jobbar ju i ett av de största köttföretagen men vill gärna ha en valmöjlighet. Jag älskar laxburgare.


Text: Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113