23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kristallkulan säger fortsatt tillväxt

I en trendrapport för 2007 och 2008 blickar undersöknings- och analysföretaget Movement in i kristallkulan och spår en kraftig marknadstillväxt, även om takten minskar något jämfört med rekordåret 2006.

Raporten presenterade i dag på Fri Köpenskaps Marknadsdag. Den totala



matkonsumtionen i Sverige uppgår till 246 miljarder kronor under nästa



år.Från 2005 har tillväxten varit 4,5 procent per år.



Tillväxten i de offentliga storhushållen har varit så gott som



obefintlig medan den privata sektorn har vuxit med drygt tre procent



årligen.Matförsäljningen från dagligvarubutiker ökar med 5,5 procent varje år under perioden 2005-2008, enligt trendrapporten.Enligt



trendanalysen kommer bekvämlighet med kylda måltidslösningar, nyttigare



och dyrare alternativ, miljövänlighet och pris att vara de rådande



trenderna.Emv kommer att passera 20 procentsnivån 2008 genom en



ökad satsning på stora kategorier där emv-andelen varit låg, särskilt



inom kylda och färska produkter, samt en ökad satsning på



premiumprodukter som gör att emv blir mer än ett lågprismärke.Foto: Maj-Britt RehnströmDu kan ladda ned trendrapporten genom att klicka på länken här till höger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079