23948sdkhjf

Milanomötet inlett: relationer till kunden i fokus

MILANO. Att förstå kunden, skapa relationer och inte bara nya butiksytor. Om detta handlade ett av öppningsdagens seminarier vid ECR i Milano. 2 200 deltagare hade kommit, många från Sverige.

På tisdagen inleddes ECR Europes stora årliga möte, denna gång i Milano, Italien. 2 200 deltagare från hela världen och 50 utställande företag bådade gott för de tre dagarnas seminarier och debatter. ECR utläses Efficient Consumer Response och handlar om att handel och leverantörer tillsammans ska ta fram det effektivaste sättet att ge konsumenterna de rätta varorna till rätt pris och med rätt service. Målet är att minska kostnaderna för att på så sätt kunna sänka priserna. Begreppet kom till för över tio år sedan som ett försök att komma till rätta med dålig lönsamhet och tillväxt inom dagligvaruhandeln. Ett av tisdagens första seminarier handlade om kärnan, att förstå kunden och erbjuda rätt sortiment. Developing shopper understanding hade bland annat lockat Christer Losell från Campbell Soup från Nordenkontoret i Skåne. - Det här är precis sådant som vi vill utveckla ännu mer, att ta fram metoder för att bättre tillmötesgå konsumenterna. Tillsammans med våra kunder, dagligvaruhandeln, tar vi fram affärsplaner och då måste man förstå kundens behov. Lucy Grill från analysföretaget Kantar talade om vikten av att förstå kunden: - Så mycket i världen har förändrats och livet är så komplext. Det konstanta sökandet efter värde och det enorma uttbudet innebär att vi måste ta reda på vad som motiverar och inte motiverar kunden. Vi måste ta fram olika strategier för att ta reda pa det. Hur talar varumärkena med kunden. I den gamla världen talade vi om butiksstorlek och själva butiken, i den nya världen pratar vi om hur vi ska skapa relationer med kunden, hur vi ska förstå kundsegementet.Kajsa Söderberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073