23948sdkhjf

Hallå…Maria Ringholm på AC Nielsen...

Ni har gjort en studie om köpbeteende som visar vilka varor som är så viktiga att kunderna är beredda att byta butik. Vilka produkter handlar det om?

– Vi har inte tittat så mycket på enskilda varor utan snarare på hela kategorier av varor. De som är mest utsatta är cigaretter, snus och schampo. Om det aktuella märket inte finns på hyllan har kunden en tendens att gå till en annan butik. Men det finns kategorier där kunderna faktiskt är öppna för att ta ett annat märke istället.Vilka kategorier är det?– Det är främst kakor, snacks och konfektyr och slutsatsen man kan dra är väl att det är viktigare med schampo än med kakor.Ser du några konsekvenser för handelns del?– Det ska vara lätt att hitta varor så att konsumenten inte går till en annan butik för att varan är svår att finna. Det är också bra att ha ett brett sortiment så att kunden kan hitta allt i samma butik.Det är en internationell undersökning. Hur skiljer sig svenska kunders beteende från de utländska kundernas ?– Jag kan inte kommentera det.Är det här en ny undersökning?– Nej, den görs varje år.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063