23948sdkhjf

Hallå…Yrjan Andersson, butikschef på Ica i Gnesta

Du har bestämt dig för att ge hjärthjälp om någon i din butik skulle få problem med hjärtat. Hur kom du på den idén?

– Det var en kvinnlig ambulansförare som bor här i Gnesta och hon kom med tipset. Hon kör också utbildningar och jag tackade ja. Just nu är det fyra personer i personalen som går på kurs och utbildar sig på defilbrator som är en maskin man använder för att få igång hjärtat.Är den svår att använda?– Nej, inte alls för maskinen talar om allt som ska göras. Så fort man lossar klisterlapparna som ska sättas på hjärtat så börjar maskinen med att tala om att man ska ta av personen på överkroppen. Sedan ger den vidare instruktioner och det är fantastiskt för det är en lugn mansröst som talar hela tiden. Den viktigaste informationen är att den talar om när man får defibrera och inte och det innebär att man ger ström till hjärtat. Man kan aldrig få igång ett hjärta med maskinen om det inte finns liv i hjärtat, och det känner maskinen av. I vissa lägen får man använda sina händer och då säger maskinen till om det.Är det en dyr investering?– Nej, maskinen kostar strax under 20 000 kronor och sedan kostar kursen några tusenlappar. Har ni haft några incidenter i butiken?– Nej, det har vi inte, vi har aldrig råkat ut för något. Beslutet om maskinen har jag fattat för att jag vill se framåt. Det sker ju väldigt många hjärtstillestånd per dag i Sverige och det är fint om man kan hjälpa till.Vill alla i personalen gå kursen?– Nej, det är frivilligt men 9 personer av totalt 17 anställda har gått kursen och vi ser till att någon av de nio alltid jobbar. Text: Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064