23948sdkhjf

Carina Holmberg: Matbutiken viktig del av livet

Att flytta är så mycket mer än att byta bostad. Att flytta är att hitta nya rutiner.

Carina Holmberg, ekonomie doktoroch konsultJag har just packat upp alla kartonger i en ny bostad i Stockholms innerstad. En hyreslägenhet. Att byta hyreslägenhet i dag betyder att tillbringa många timmar surfande på internet med foton och beskrivningar och sedan att visa och titta. Helger och kvällar. När man byter hyreslägenhet är inga mäklare inblandade, man träffar dem som bor i lägenheten och som man kanske ska byta med. Det kan vara roliga möten mellan människor som i olika faser av livet behöver förändra sitt boende. Det ställs många frågor om stammarnas kvalitet, om ombildning till bostadsrätt (hett!), om värden och grannarna, om parkeringsmöjligheter, om kommunikationer och ljudnivåer. Och så pratas det om mataffärer. Vad man har tillgång till, vad av detta man använder, vart man åker för att handla det lilla extra. Min erfarenhet är att detta är den enda affärsverksamhet som diskuteras, och den har dykt upp i rätt många av samtalen. Detta är något vi alla har gemensamt och något som har betydelse i vardagen. Dagligvarubutiken är för många en av de många komponenter som vägs in i bedömningen av ett nytt boende. Passar lägenheten för mina behov? Är det ett trevligt område? Kommer min vardagslogistik att fungera?Som konsument investerar jag mycket både tid och energi i att lära mig att hantera och dra fördel av det utbud jag har tillgång till. Att lära mig hitta (även lite svårare produkter som nötter eller disktrasor), att veta vilken butik som är bra på vad, att veta vilken butik som är dålig på vad, att veta vem i personalen som går att fråga om råd, att veta vem i kassan som är snabb, att veta var brödet, frukten, grönsakerna, köttet och osten är fräschast! Och då har jag inte ens nämnt priserna!För oss alla som konsumenter är det viktigt att de vardagliga rutinerna fungerar. Det är en förutsättning för att tillvaron ska fungera.När jag nu går ut i mitt nya område för att söka mig nya dagligvarubutiker är jag priviligierad. Jag har flera butiker att välja bland. Det är många faktorer att ta hänsyn till vid bedömningen av en ny butik. Upplevelsen blir en sammanvägning av hur butiken möter mig som kund, varornas fräschör, sortimentsbredd, prisnivå, ordning och reda, hyllkantsetiketter på rätt plats, fräscha korgar, belysning, musik, recept, exponering, inredningsmaterial, skyltar, golvets material, doft… ja, listan kan göras nästan hur lång som helst. Personalen har en mycket viktig roll i kundmötet, både som personer och för att skapa inspiration och sälj i butiken. Jag kommer inte att sakna den butik som jag haft närmast mig på förra adressen. Det är dålig stämning i den, vad det nu kan bero på. Om personalen inte trivs blir känslan i butiken heller inte bra. Jag ger mig nu på jakt efter en butik där medarbetarna tycker om att gå till jobbet, där kundmötet är i fokus och där jag kan få inspiration i min vardag!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11