23948sdkhjf

Nya regler för tidsfönster

ECR Sveriges styrelse har tagit fram en förnyad rekommendation för sortimentsrevideringar inom dagligvaruhandeln. Populärt kallas det hela för tidsfönster, den period då en artikle lanseras eller plocaks bort ur sortimentet.

Med hjälp av erfarenheter och synpunkter från dagligvarubranschens, både handels och leverantörers, olika revideringsområden har ECR Sveriges arbetsgrupp tagit fram en ny rekommendation för ECR Tidsfönster 2008.Ett tidsfönster eller sortimentsrevideringstillfälle innebär den tid när en lansering eller utfasning av en artikel i butikshyllan börjar.Rekommendationen för 2008 iinebär mindre justeringar jämfört med 2007.När en vara ska lanseras finns principiella tidscheman som branschen ska följa: Vecka 1 anmäler leverantören artikeln med en offert . Vecka 2 till 4 presenterar leverantören produkten med varuprov för kedjan och vecka 5 till 10 pågår det interna kedjearbetet som följs av en överenskommelse mellan kedjan och leverantören. Vecka 11 till 14 förbereds lanseringen av produkten samt implementeringen med bland anat planogram och införsäljning till butik.Vecka 15 inleds sortimentsförändringen i butikshyllan, artikel in eller ut vilket är detsamma som revideringstillfället eller ECR tidsfönster.Utfasningen av en artikel bör följa samma tidsschema som en lansering, enligt rekommendationen.Sortimentsrevideringsveckan, det vill säga starten av sortimentsförändringen i butikshyllan, är första helgfria måndag i varje månad utom juni, juli och december.Klicka på länken Tidsfönster 2008 här intill för att ladda ned ECR:s dokument.Kajsa Söderberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157